Ako expandovať s vašim eshopom do Maďarska?

Pomerne často sa stretávame s eshopmi, ktoré expandujú z jednej krajiny do druhej. Je to z rôznych dôvodov, napríklad že eshop chce zvýšiť predaj, zisk a etablovať sa na menej konkurenčnom trhu. Môže sa totiž stať, že na domácom trhu je príliš silná konkurencia, nízke marže a nízky zisk.

Dnes si stručne povieme o tom, aký je maďarský trh a prečo by eshopy mali expandovať do Maďarska. Týka sa to najmä eshopov, ktoré sú z blízkych krajín, teda zo Slovenska, Česka, Rakúska, Rumunska a Bulharska.

Aký je maďarský ecommerce trh?

V Maďarsku je zhruba 8 miliónov zákazníkov, ktorí využívajú internet, veľká väčšina z nich aj nakupuje v eshopoch. Hodnota priemerného nákupu je zhruba 50 € a maďarský zákazník minie priemerne zhruba 450 € ročne na online nákupoch. Čo sa týka aktívnych eshopov, v Maďarsku je zhruba 4300 eshopov. Čo sa týka konkurencie medzi eshopmi, je tu podstatne menej eshopov ako na Slovensku, v Česku alebo v Poľsku.

V Maďarsku môžete pre inzerciu využiť Google kampane (vrátane Performance Max kampaní). Pre lacnejšie prekliky v Shopping a Performance Max kampaniach môžete použiť CSS službu. Najväčší porovnávač cien je arukereso.hu a odporúčame zvážiť aj najväčší marketplace emag.hu.

Všetky ceny na eshope musia byť uvedené v maďarskom forinte (Ft). To sa týka aj cien produktov v Merchant účte, ako aj v produktových XML feedoch.

Špecifiká maďarského trhu

Čo sa týka určitých špecifík na maďarskom trhu, treba určite spomenúť, že Maďari vyžadujú texty na eshopoch v bezchybnej maďarčine. Odporúčal by som začať s kvalitnými prekladmi od vašich najlepších produktov.

Treba počítať aj s tým, že v Maďarsku je pomerne vysoká DPH 27%, čo môže znižovať vašu maržu. Ide o základnú DPH sadzbu, pre niektoré produkty platia znížené sadzby 18% a 5%. Znížená sadzba 18% je napríklad na mliečne výrobky a 5% sadzba je pre knihy a zdravotnícke pomôcky.

Netreba zabúdať aj na drobnosti, ako je napríklad písanie najskôr priezviska a potom mena a formát dátumu v tvare rok – mesiac – deň.

Nákupné správanie – čo vyžaduje maďarský zákazník

Maďarský zákazník, podobne ako ostatní zákazníci v CEE, zvykne zvažovať nákup a prezerať si recenzie a odporúčania od ostatných. Treba preto zbierať recenzie na porovnávačoch cien, a ak je to možné, zbierať recenzie od doterajších zákazníkov aj na svojom eshope. Tiež si treba dať záležať na kvalitných popiskoch pri produktoch, ako aj kvalitných obrázkoch.

Tiež by sme spomenuli, že pri predaji v Maďarsku potrebujete mať podporu v maďarčine, teda maďarsky hovoriacich ľudí. Ak nemáte interných ľudí, ktorí hovoria po maďarsky, môžete využiť zákaznícky servis od Expandeco.

Preferencie platby

Čo sa týka najčastejších spôsobov platby v Maďarsku, stúpajúci trend má platba kartou (vyberá si ju približne 30% nakupujúcich), tesne za ňou je platba na dobierku (zhruba 25 – 29%). Nasleduje platba kartou na výdajnom mieste (zhruba 28% kupujúcich). Ďalšie spôsoby platby majú podstatne menší podiel.

Logistika

V Maďarsku žije väčšina obyvateľov v mestách a teda sa dá počítať s pomerne rýchlym doručením balíčkov ku zákazníkom. Maďarsko má logistické centrá rovnomerne rozmiestnené v rámci krajiny. Najväčší poskytovatelia prepravných služieb sú DPD, GLS, Express One, MPL (Maďarská pošta) a Sprinter. Vaša cena doručenia (zo zahraničia k zákazníkovi v Maďarsku) bude zrejme vyššia ako cena doručenia od domácich eshopov, treba s tým vopred počítať. A prípadne ponúknuť doručenie zdarma, ak je to možné.

Najväčšie eshopy v Maďarsku

V Maďarsku sú tieto najväčšie eshopy:

  • Emag.hu
  • ExtremeDigital.hu
  • Alza.hu
  • Tesco.hu
  • Mediamarkt.hu
  • Ikea.com

Pre vás to znamená, že sa môžete inšpirovať najväčšími eshopmi, resp. ich segmentami, na ktoré sa aj vy zameriavate. Takto môžete získať výhodu nad strednými a malými eshopmi vo vašom segmente.

Kde spustiť online kampane?

Google kampane

Odporúča sa začať s výkonnostnými PPC kampaňami, teda kampaňami do Google vyhľadávania. Tu máte dve možnosti ako inzerovať produkty a to Produktové textové kampane a Performance Max kampane. Obidva typy kampaní si môžete vytvoriť v BlueWinstone a vyfiltrovať si do kampaní len tie produkty, ktoré chcete inzerovať. Pre Performance Max kampane môžete využiť našu CSS službu Shopping in EU.

Cez Google Ads si môžete podľa potreby vytvoriť aj manuálne kampane do Google vyhľadávania, prípadne aj do Obsahovej siete, na Youtube a podobne. Tieto ďalšie typy kampaní sa odporúča spustiť až po úspešnom spustení výkonnostných PPC kampaní.

Microsoft Advertising

Ako doplnok ku Google Ads kampaniam by sme odporúčali spustiť aj produktové kampane pre vyhľadávač Bing. Zatiaľ má Bing len malý podiel v Maďarsku (do 10%), čo môže byť do 1 mil. užívateľov mesačne. Predpokladáme, že postupne bude podiel Bingu medzi vyhľadávačmi rásť a preto má zmysel už teraz riešiť a automatizovať produktové kampane. Na našom blogu si môžete prečítať viac o produktových kampaniach pre Microsoft Bing.

Porovnávače cien

Tiež sa odporúča zaregistrovať eshop do najväčších porovnávačov cien v Maďarsku. Porovnávače cien navštevujú užívatelia, ktorí hľadajú už konkrétne produkty a vyberajú si, v ktorom eshope a za akú cenu si kúpia daný produkt. Ide o veľmi presný traffic, ktorý je už blízko k nákupu.

Najväčšie porovnávače cien v Maďarsku sú tieto:

  • Arukereso.hu

  • Olcsobbat.hu
  • Argep.hu

Zhrnutie a záver

Medzi majiteľmi eshopov v krajinách okolo Maďarska (hlavne v Česku a na Slovensku) sa veľmi často spomína expanzia do Maďarska. V posledných rokoch maďarský ecommerce výrazne rástol a tiež je tu menšia konkurencia medzi eshopmi. Dá sa teda povedať, že expanzia do Maďarska môže byť skvelou príležitosťou pre zahraničné eshopy, ktoré sú už dobre etablované na domácom trhu.

Rezervujte si rýchly ㅤㅤㅤㅤ20-minútový videohovor

Chcete sa dozvedieť viac o automatizácii produktových kampaní? Naplánujte si hovor 1:1 s jedným z našich account manažérov.

Prejdi na domovskú stránku

About the Author:

Account manager pre Bluewinston & CSS Shopping in EÚ. Som zodpovedný za najefektívnejší PPC nástroj na vytváranie produktových, textových a Performance Max kampaní v Google vyhľadávaní a Bingu.