Podobne ako v ostatných európskych krajinách, aj v Španielsku je ecommerce veľmi populárny a je to jeden z najväčších e-commerce trhov v Európe. Podľa údajov z roku 2021 bol obrat e-commerce trhu v Španielsku viac ako 57 miliárd eur, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom nárast o 12%.
Podľa dostupných údajov je v Španielsku viac ako 85 000 eshopov, z toho ¼ je vytvorených cez Prestashop. Z celkového množstva eshopov je 22 000 eshopov, ktoré fungujú len na Amazone.
Špecifiká španielskeho ecommerce trhu
Čo sa týka španielskeho trhu, existuje niekoľko špecifík, ktoré ho charakterizujú a sú mierne odlišné od iných krajín:
1. Dôraz na cenu a recenzie – Španieli radi porovnávajú ceny produktov a sledujú recenzie od užívateľov, ktorí už dané produkty nakúpili.
2. Nákupy z mobilných zariadení – Španieli majú radi nákupy z mobilných zariadení, zamerajte sa na to, aby ste mali eshop optimalizovaný pre nákupy z mobilov a tabletov
3. Cross – border nákupy – pre Španielov je typické, že často nakupujú zo zahraničia. Takéto nákupy tvoria približne 50 – 60% zo všetkých nákupov.
Nákupné správanie – čo vyžadujú španielski zákazníci
Porovnávače a marketplaces – v roku 2017 sa 70% všetkých nákupov sa zrealizovalo cez porovnávače a marketplaces. Španielski zákazníci sú cenovo citliví a radi porovnávajú ceny rôznych obchodníkov, aby získali najlepšiu ponuku. Pri expanzii treba teda zaregistrovať váš eshop do španielskych porovnávačov cien a samozrejme mať čo najlepší XML feed.
Zákaznícky servis v španielčine – španielski zákazníci sú viac citliví na to, aby zákaznícka podpora bola v španielčine, čiže pre tento trh by sme odporúčali, aby ste zvážili mať na zákazníckej podpore človeka, ktorý výborne ovláda španielčinu.
Dôraz na cenu a recenzie – ako sme už spomenuli, španielskí zákazníci sa radi rozhodujú na základe recenzií a hodnotení iných zákazníkov, preto je dôležité pre obchodníkov získavať pozitívne hodnotenia na rôznych platformách, ideálne aj na svojom vlastnom eshope.
Preferencie platby
Španielski zákazníci preferujú rôzne spôsoby platby pri nakupovaní na e-shopoch. Najčastejšie sa používajú platobné a kreditné karty (Visa, Maestro), bankové prevody a elektronické peňaženky (napr. Paypal). Platba kartou súvisí s dôveryhodnosťou eshopu, teda pri známejších eshopoch sú užívatelia ochotnejší platiť kartou (a teda platiť vopred).
Logistika
Rýchlosť doručenia balíčka je pre mnohých španielskych ecommerce zákazníkov veľmi dôležitá a očakávajú, že ich objednávky budú doručené v priebehu 1 až 4 dní od objednania. Spôsoby doručenia sa môžu líšiť v závislosti od konkrétneho eshopu a od konkrétnej objednávky, medzi najčastejšie spôsoby doručovania balíčkov v Španielsku patria:
1. Kuriérske služby DHL, FedEx, UPS
2. Poštové a kuriérske služby Correos – pre menšie objednávky a regionálne doručenie
3. Balíkomaty – sú ďalšou alternatívou, ktorá umožňuje zákazníkom vyzdvihnúť si svoj balík na vopred určenej adrese.
4. Osobný odber na predajni – niektoré eshopy ponúkajú aj možnosť osobného odberu na svojom prevádzkovom mieste.
Najväčšie eshopy v Španielsku
Čo sa týka najväčších eshopov v Španielsku, ide o lokálne, ako aj o medzinárodné eshopy, ktoré tu pôsobia. Zároveň sú niektoré z nich aj marketplace a teda na nich môžu predávať svoje produkty aj menší obchodníci. Najväčšie e-shopy v Španielsku zahŕňajú:
1. Amazon.es – v Španielsku má približne 30% podiel na ecommerce trhu
2. El Corte Inglés
3. Fnac.es
4. Privalia
5. Zara.com
6. Media Markt
7. PcComponentes
8. H&M
9. Bershka.com
10. Mango.com
Kde spustiť online kampane?
Čo sa týka spustenia inzercie, odporúčame začať inzerovať na marketplaces a porovnávačoch cien cien. Následne je vhodné spustiť výkonnostné kampane aj cez Google Ads, Facebook a Microsoft Ads.
Marketplaces: ide hlavne o Amazon, kde môžu inzerovať aj menšie eshopy. Pre zákazníka je výhoda si na jednom mieste porovnať produkty od viacerých obchodníkov a nakúpiť priamo na danom marketplace. Zároveň Marketplaces umožňujú zákazníkom hodnotiť a recenzovať produkty a služby, čo môže pomôcť e-shopu rýchlo získať pozitívne hodnotenia a zvýšiť dôveryhodnosť.
Google Ads: Pri Google kampaniach sa odporúča začať s výkonnostnými PPC kampaňami do Google vyhľadávania. Môžete spustiť napríklad Performance Max kampane, kde môžete získať aj výhodu lacnejších preklikov pri používaní CSS služby. Nezabúdajte na to, že Španielsko je veľký trh, čo vám umožňuje aj presnejšie zamerať inzerciu, napríklad na väčšie mestá alebo regióny.
Facebook a Instagram: výhodou je napríklad aj to, že ponúkajú veľmi presné možnosti cielenia pre reklamné kampane. Napríklad si viete presne určiť demografiu (vek, pohlavie) a záujmy podľa vašej cieľovej skupiny.
Microsoft Ads kampane: aktuálne výrazne rastie podiel vyhľadávača Bing, aktuálne má Bing podiel v Španielsku okolo 5%, čo je okolo 2,3 mil. užívateľov mesačne. Je veľmi pravdepodobné, že podiel Bingu bude výrazne rásť a preto má zmysel už teraz automatizovať PPC kampane, aby ste získali výhodu nad vašou konkurenciou.
Porovnávače cien: V Španielsku existuje niekoľko veľkých porovnávačov cien, ktoré sú veľmi populárne medzi zákazníkmi a sú využívané na porovnanie cien rôznych produktov a služieb, Odporúčame zvážiť inzerciu na porovnávačoch Idealo.es, Tiendas.com a Tien21.es.
Zhrnutie a záver
Medzi majiteľmi eshopov v krajinách okolo Španielska (hlavne v Francúzska, Talianska a Nemecka) sa veľmi často spomína expanzia do Španielska. Dá sa využiť aj to, že španielskí zákazníci radi nakupujú z kvalitných eshopov mimo Španielska.
Podobne ako pri kampaniach pre iné trhy, aj v tomto prípade platí, že musíte mať online kampane prispôsobené pre španielsky trh (kľúčové slová, landing stránky) a v tomto prípade platí viac ako pri iných trhoch, že potrebujete španielsku podporu. Zároveň ak expandujete do Španielska z krajiny, ktorá je geograficky ďalej, tak dajte dôraz na logistiku a skladovanie, teda aby ste dokázali doručiť balíčky medzi 2 a 4 dňami.