Crawl budget: Ako veľmi sa Google stará o váš web?

Vyhľadávače potrebujú denne prejsť po čo najväčšom množstve stránok, hľadajúc nový obsah. Počas bádania stránkami nachádzajú nové URL adresy, ktoré je potrebné analyzovať, indexovať a zaradiť do vyhľadávania.

Nakoľko je týchto adries naozaj mnoho, je potrebné robotov limitovať, aby prílišným a rýchlym prechádzaním stránok nezraňovali konkrétne servery. Tomu hovoríme crawl rate limit. Zároveň však robot musí zohľadniť, ako moc chce prechádzať vašimi stránkami. To nazývame crawl demand a vychádza z toho, ako moc chcú ľudia stránky navštevovať a ako aktuálny je ich obsah.

V prostredí Google teda musí GoogleBot vyhodnocovať čo chce a čo môže. Z toho vzniká crawl budget. Zjednodušene povedané koľko pozornosti Google venuje vášmu webu.

 

Prečo je pre vás crawl budget dôležitý?

Pochopiteľne chcete, aby vyhľadávače našli čo najviac vašich nových URL adries a aby ich čo najskôr indexovali. K tomu sa (ne)dostanú prostredníctvom analýz obsahu, či funkčnosti použitých odkazov.

Svoj crawl budget nemôžete priamo nastavovať, no môžete ho monitorovať pomocou Google Search Console. Okrem štatistiky prechádzania zaznamenáva tiež napríklad chyby na serveri.

Majte však na pamäti, že crawl budget určite nie je niečo, čoho by ste sa mali obávať. Najmä nie, pokiaľ vaša stránka obsahuje len niekoľko tisíc URL adries (napr. do 50 000). Ak spadáte do tej druhej skupiny, prinášame vám niekoľko tipov, ako môžete svoj crawl budget optimalizovať.

 

Optimalizujte svoj crawl budget

Crawl budget vašej stránky závisí od autority vášho webu, ale zároveň od toho, ako je ním plytvané. Ak je na vašu stránku často odkazované, Googlebot ju iste neprehliadne. Oveľa dôležitejšie je však vyhýbanie sa prvkom, ktoré ním môžu plytvať. Rozhodli sme sa zdôrazniť niektoré, na ktoré by ste sa mali zamerať:

 

  • Mnoho adries pre jeden produkt s rôznymi parametrami

Pre vašich zákazníkov sú parametre síce veľmi dôležité pre kúpu produktu, no ich prítomnosť v URL adresách odrádza GoogleBota kvôli ich duplicite. V ideálnom svete bude na jednu kategóriu alebo produkt odkazovať iba jedna URL adresa.

 

  • „Povinný“ a duplicitný obsah

URLs s nízkou výpovednou hodnotou, ako rozcestníky, kontakty, alebo dokonca často kladené otázky, môžu byť dôvodom pre znižovanie vášho crawl budget, či dokonca pre zruinovanie vašej stránky. Rovnako pri duplicitnom obsahu. GoogleBot tento obsah nepovažuje za zaujímavý a preto znižuje váš crawl budget.

 

  • Nefunkčné odkazy, presmerovania, alebo prázdne miesta

Nefunkčné odkazy, či rôzne reťazové presmerovania sú pre systém vyčerpávajúce. Preto sú aj limitované. Nefunkčné odkazy si môžete v Google Search Console jednoducho skontrolovať a premazať. Odkazom odkazujúcim na ďalšie a ďalšie odkazy a tak ďalej, by ste sa mali vyvarovať všeobecne.

 

  • Neindexované stránky v XML sitemap

Pokiaľ používate XML sitemap, uistite sa, že je neustále synchronizovaná s vašim webom a všetky stránky je možné indexovať. Vďaka tejto mape budú mať prehľadávače prehľad o dostupnom obsahu na vašom webe. Pre lepší prehľad si môžete sitemap rozdeliť podľa rôznych segmentov.

 

  • Stránky s dlhou dobou načítania

Nikomu sa nechce čakať na to, kým sa stránka načíta. Čas jej reakcie by mal byť krátky, pokiaľ možno pod dve sekundy. Inak strávi GoogleBot príliš mnoho času načítaním len jednej stránky a na ďalšie mu už neostane. Optimalizujte si rýchlosť ako pre počítačové, tak pre mobilné zobrazenia.

 

  • Aktuálny obsah

Jedna z vyššie spomenutých podmienok pracuje s aktualitou obsahu. Preto sa uistite, že nie je zastaralý, ale neustále aktualizovaný.

 

Crawl budget je veľmi dôležitým prvkom z pohľadu SEO. Pochopiteľne, čím viac je prechádzaná vaša stránka GoogleBotom, tým viac návštevníkov ju navštívi. Neznamená to však, že sa automaticky stane vysoko umiestňovanou. To už záleží najmä od obsahu a zákazníkov, takže ich nezabúdajte vždy uprednostniť pred nastaveniami Google.

 

Rezervujte si rýchly ㅤㅤㅤㅤ20-minútový videohovor

Chcete sa dozvedieť viac o automatizácii produktových kampaní? Naplánujte si hovor 1:1 s jedným z našich account manažérov.

Prejdi na domovskú stránku

About the Author:

Account manager pre Bluewinston & CSS Shopping in EÚ. Som zodpovedný za najefektívnejší PPC nástroj na vytváranie produktových, textových a Performance Max kampaní v Google vyhľadávaní a Bingu.