Eshopista: Finančné riadenie e-shopov

Tento mesiac (14.9.) sme sa zúčastnili na evente Eshopista, ktorý organizuje marketingová agentúra Acomware a prinášame vám novinky a odporúčania ohľadom financií pre e-shopy.

Téma eventu bola Finančné riadenie e-shopov, čo je zásadná téma v e-commerce v roku 2023, lebo vidíme poklesy predaja vo viacerých segmentoch.

S tým súvisí aktuálna ekonomická situácia v Európe, plánovanie rozpočtov pre online kampane, analýzy finančného zdravia a optimalizácia nákladov v e-shope.

Aktuálny ekonomický vývoj v Českej republike

Čo sa týka vplyvu ekonomiky na e-commerce biznis, tak na predaje v e-shopoch vplývajú monetárne, fiškálne ako aj politické súvislosti. S tým nás oboznámila Markéta Šichtařová, zo spoločnosti Next Finance.

Z hľadiska ekonomiky sú hlavné body prečo je aktuálne v poklese e-commerce biznis – veľké množstvo peňazí v ekonomike, zvýšená inflácia a veľké štátne výdavky. Napriek tomu stále stúpa podiel nákupov v internetových obchodoch, zhruba od 3,5% (2010) na 14% (2023). V určitých náznakoch už môžeme vidieť zmenu a postupný mierny nárast internetového predaja.

Zákaznícke správanie v čase inflácie a ako môžu obchodníci zvýšiť obraty

Na tejto prednáške Murat Kalafat z Criteo priniesol zistenia zo zákazníckeho správania v čase vysokej inflácie.

Riešenie ako predávať aj v čase vysokej inflácie je zamerať sa na to, čo zákazníci chcú kúpiť. Zo zistení Criteo sú to produkty pre osobnú starostlivosť a krásu, domáce zariadenia, elektronika a cestovanie.

Na grafoch nám ukázal ako za posledných 10 rokov výrazne vzrástla inzercia na veľkých inzertných platformách. Kým v roku 2013 išla väčšina inzercie cez Google Ads, dnes v USA sa inzercia zhruba rovnako delí na inzerciu cez Google, Meta (Facebook) a Amazon.

Ako je dôležité finančné riadenie v e-commerce firme?

O finančnom riadení v e-ecommerce firme hovoril Roman Oravec, ktorý je finančný riaditeľ agentúry Acomware a partnerskej firmy eRockets. Celkovo riadia obraty v hodnote cca 2 miliardy Kč.

Pri finančnom riadení odporúča mať týchto 5 parťákov – CFO (finančný riaditeľ), hlavný účtovník, daňový poradca, audítor a firemný právnik. Tí dohliadajú na to, aby bola vo firme vždy hotovosť, lebo firma neumiera na zlý hospodársky výsledok, ale na nedostatok hotovosti.

Čo sa týka dostatku hotovosti (cashflow), treba si dávať pozor na nezodpovedné nákupy, správne riadenie pohľadávok, optimalizáciu skladu, prípadne aj pôžičky (od koho a kedy). S tým súvisí aj téma expanzie. V prípade silného rastu do zahraničia je v poriadku mať dočasne miernu stratu.

Univerzální pilulka na financování e-commerce neexistuje

Príklady z praxe a ako riešia financovanie v e-shope Pilulka.cz priniesol Petr Kasa.

Hovoril o tom, ako sa stali jedným z najväčších e-shopov s predajom liekov na Českom trhu.

Denne má Pilulka približne 12 000 zákazníkov, nielen z Českej republiky, ale aj ďalších trhov (SK, RO, AT, HU).

Tiež ukázal čísla ako si plánujú obraty z jednotlivých krajín, ako aj hrubý zisk, náklady, EBITDA a podobne. Pilulka dostala aj ocenenie Delloite Technology Fast 50 Central Europe.

Ako pracovať s cenou v kontexte cashflow, trhu a zásob

Petr Bláha, riaditeľ z Disivo nám hovoril o tom ako sa dá aktívne pracovať s cenou produktov pri riadení cashflow a zásob. Aktuálne pomáhajú s riadením cien pre e-shopy v 14 krajinách Európy.

Pri riadení cien produktov je dôležité sa zamerať na Value chain, teda hodnotový reťazec, ktorý má niekoľko častí – Čo a kedy kúpim, Koľko toho mám, Ako predávam, Ako to podporím a Či mám na to. S tým súvisí ďalších 5 oblastí a to – Nákup, Sklad, Produkt, Marketing a Financie.

V prípade toho, že chceme cenu produktov použiť pre akvizičné stratégie, tak sú dôležité oblasti Ako predávam, Ako to podporím a Či mám na to. S tým súvisí aj využívanie rôznych SaaS nástrojov, napríklad BlueWinston pre produktové kampane.

Čo očakávať od vstupu investora do firmy?

O výhodách a nevýhodách vstupu investora do e-commerce firmy nás oboznámil Jozef Kováč, investičný riaditeľ z firmy Hartenberg.

Majú za sebou viaceré úspešné investície, napríklad do e-shopov Astratex, Ovečkárna a Sportega.

Medzi najčastejšie dôvody k získaniu investora do firmy patria speňaženie celoživotnej práce, hľadanie nástupcu, dodatočný kapitál pre rozvoj firmy, ako aj získanie know how pre ďalší rozvoj firmy.

Nevýhodou vstupu investora môže byť to, že je to proces na niekoľko mesiacov a často sú tu aj vyššie požiadavky na reporting, transparentnosť a zhodnotenie investície.

Celý proces vstupu investora sme si prešli na case study s Astratexom. Po 5 rokoch od kúpy Astratexu mal e-shop 2x vyšší obrat, vlastnú značku produktov a 7x vyšší prevádzkový zisk. Bolo to aj vďaka tomu, že e-shop expandoval do 7 nových krajín.

Záver a zhrnutie

Ďakujeme agentúre Acomware za zorganizovanie krásneho a užitočného eventu. Radi sme sa zúčastnili, naučili sme sa niečo nové a stretli sa s našimi partnermi.

Na tomto evente sa môžete zúčastniť aj vy, či už pracujete v marketingovej agentúre alebo v e-shope.

Najbližšie eventy Eshopista si môžete pozrieť na ich webe a radi sa s vami stretneme osobne.

Rezervujte si rýchly ㅤㅤㅤㅤ20-minútový videohovor

Chcete sa dozvedieť viac o automatizácii produktových kampaní? Naplánujte si hovor 1:1 s jedným z našich account manažérov.

Prejdi na domovskú stránku

About the Author:

Account manager pre Bluewinston & CSS Shopping in EÚ. Som zodpovedný za najefektívnejší PPC nástroj na vytváranie produktových, textových a Performance Max kampaní v Google vyhľadávaní a Bingu.