Ktorých segmentov sa situácia Covid-19 najviac dotkla na Slovensku?

Koronavírus Covid-19 je hlavnou témou týchto dní. Výnimkou nie je ani v súvislosti s otázkou, aký má táto situácia vplyv na slovenský e-commerce. Už od marca sa väčšina Slovákov zdržiava v bezpečí svojho domova a vychádza iba v nevyhnutných prípadoch. Práve to je dôsledkom zmien v preferenciách spotrebiteľov a ich nákupnom správaní. V tomto článku si priblížime, ktoré kategórie produktov zaznamenali u slovenského zákazníka výrazný rast alebo pokles záujmu.

Akému segmentu sa najviac darilo?

Vychádzali sme z prieskumu, ktorý realizoval jeden z najväčších porovnávačov cien a kvality e-shopov na Slovensku. Pricemania.sk zostavila rebríček top 30 kategórií podľa počtu preklikov do e-shopov z jednotlivých kategórií, pričom porovnávali prvú polovicu apríla 2020 s predošlým rokom 2019 na vzorke 200 000 návštev.

Z daných výsledkov sme vybrali 10 segmentov, ktoré boli pre nás najzaujímavejšie a mali buď rapídny nárast alebo prudký pokles záujmu zákazníkov.

Keďže koronavírus má výrazný vplyv aj na ľudský kontakt a komunikáciu, nemôže byť prekvapením, že stúpol záujem ľudí o nákup webkamier o 44 867 %. Je to veľmi jednoduchý spôsob, ako byť v spojení so svojimi blízkymi a uspokojiť tak potrebu socializácie. 

Druhé miesto ovládla kategória dezinfekcie, ktorá zaznamenala nárast preklikov o 28 600 % oproti minulému roku. Z nedostatku tovaru v kamenných predajniach boli zákazníci odkázaní objednávať dezinfekciu cez internet. Ľudia sa v panike zásobujú, nakupujú aj viac kusov naraz a dokonca sú ochotní za tento tovar zaplatiť viac, než kedykoľvek predtým.

Mohli sme si všimnúť, že v obchodoch vymizli i zásoby múky či droždia, preto môžeme pozorovať zvýšený dopyt ľudí pri nákupe domácich pekární chleba o 14 829 %A okrem gazdiniek sa z mnohých žien stali šikovné šičky, ktoré si dokázali svojpomocne doma ušiť rúška, vďaka zakúpeným šijacím strojom. Tie sa stali vyhľadávanejšími o 11 462 %.

Kategória Prekliky 1.-14.4.2020 vs. 1-14.4.2019
Webkamery +44 867 %
Dezinfekcia   +28 600 %
Domáce pekárne chleba +14 829 %
Šijacie stroje +11 462 %
Bežecké pásy +2 829 %
Posilňovacie lavice +2 700 %
Trampolíny +1 253 %
Záhradné hojdačky +528,77 %
Letné pneumatiky -29,70 %
Športtestery -25,50 %

Zdroj: Pricemania.sk

Ktorých segmentov sa situácia Covid-19 najviac dotkla na Slovensku

Čomu sa darí viac a čomu menej?

Každodenný pobyt v pohodlí domova ponúka ľuďom využiť voľný čas, ktorého zvyčajne nemajú až tak veľa popri práci či škole.  Aj to je dôvodom vyhľadávania kategórií produktov, ako sú bežecké pásy (+2 829 %), posilňovacie lavice (+2 700 %), trampolíny (+2 354 %) či záhradné hojdačky (+528,77 %). Väčšina Slovákov si totiž v týchto dňoch pokladá otázku – kedy začať cvičiť a užívať si voľné dni, ak nie teraz?

Na druhú stranu, nie všetky kategórie sa pre zákazníkov stali viac atraktívnejšie. Ako príklad môžeme uviesť letné pneumatiky, ktoré oproti roku 2019 zaznamenali pokles preklikov o 29,70 %. Aj keď sú pneuservisy na Slovensku počas epidémie otvorené, spotrebitelia nepokladajú nákup nových letných pneumatík za nevyhnutnosť a radšej dávajú prednosť produktom z iných, vyššie spomenutých kategórií. Podobne je na tom dopyt po športtesteroch, ktorý klesol 25,50 %.

Produkty nárast v %
Práčky +52,90 %
Chladničky +53,54 %
TV +209,81 %
Varné dosky +22,51 %
Umývačky riadu +27,24 %

Ako to je v prípade našich klientov?

Vybrali sme jeden veľký slovenský eshop, ktorý používa BlueWinston.com a porovnali sme niektoré ďalšie segmenty a medziročné nárasty preklikov, 1.3. – 20.4.2020 vs. 1.3. – 20.4.2019.

Tu si treba povedať, že medziročný nárast v ecommerce je často aj 20-30%, všetko navyše sú rôzne výkyvy, zmena ecommerce prostredia a správania sa zákazníkov.

V tomto prípade vidíme, že v priebehu korona krízy užívatelia nadpriemerne nakupovali aj Televízory a potom aj Práčky a Chladničky.

A ktoré produkty vyhľadávate teraz vy?

O autorovi/autorke:

Marek
Konzultant pre online obchod a marketing. Držiteľ všetkých certifikácií Google Ads. Account Manager pre BlueWinston a Shopping in EU. CSS hrdina. Gamer.