Ako expandovať do Rumunska?

Pri našej komunikácii s PPC špecialistami a majiteľmi eshopov, vidíme že eshopy chcú rásť a celkom často aj expandovať z ich domovskej krajiny.

Eshopy chcú expandovať z rôznych dôvodov. Ide hlavne o to, že eshop chce zvýšiť predaj, zisk a etablovať sa na menej konkurenčnom trhu. Môže sa totiž stať, že na domácom trhu je príliš veľa eshopov v danom segmente a teda aj silná konkurencia.

Dnes si v krátkosti povieme o tom, aký je rumunský trh a prečo by eshopy mali expandovať do Rumunska. Týka sa to najmä eshopov, ktoré sú z okolitých krajín, teda z Maďarska, Srbska, Bulharska a Moldavska. Samozrejme, do Rumunska môžu expandovať aj eshopy z iných krajín (napr. zo Slovenska, Českej republiky, Poľska), ale môže to byť náročnejšie na logistiku.

Aký je rumunský ecommerce trh?

V Rumunsku je zhruba 17 miliónov zákazníkov, ktorí využívajú internet, veľká väčšina z nich aj nakupuje v eshopoch. Čo sa týka eshopov, v Rumunsku je zhruba 25 000 eshopov. Ale za relevantné eshopy z hľadiska návštevnosti a objednávok treba počítať len cca 7000 eshopov. Čo sa týka konkurencie medzi eshopmi, je tu podstatne menšia konkurencia ako v Česku alebo na Slovensku.

V Rumunsku môžete pre inzerciu využiť Google kampane (vrátane Performance Max kampaní). Pre lacnejšie prekliky v Shopping a Performance Max kampaniach môžete použiť CSS službu, napríklad Shopping in EU.

Všetky ceny na eshope musia byť uvedené v rumunských lei (RON). To sa týka aj cien produktov v Merchant účte, ako aj v produktových XML feedoch.

Špecifiká rumunského trhu

Čo sa týka textov na eshope, je to podobné, ako pri iných krajinách – tiež treba mať popisy produktov (ako aj celý eshop) v čo najlepšej rumunčine, najlepšie ak by ste mali rodeného Rumuna na kontrolu textov. Tiež treba byť pripravený na to, že vaša telefonická podpora by mala byť v rumunčine, lebo Rumuni menej ovládajú angličtinu ako je bežné v iných krajinách, napr. v severnej Európe.

Môžeme počítať s tým, že rumunský ecommerce má nadpriemerný rast, vyšší ako je priemer v Európe. Posledné roky rástol rumunský ecommerce každý rok 20 až 30%. Je to jeden z najviac rastúcich ecommerce trhov v Európe.

Nákupné správanie – čo vyžadujú rumunskí zákazníci

Rumunskí zákazníci sú v určitých veciach podobní ako zákazníci v ostatných krajinách Strednej a Východnej Európy. Zvyknú zvažovať nákup a prezerať si recenzie a odporúčania od ostatných užívateľov. Odporúča sa preto zbierať recenzie na porovnávačoch cien a v ideálnom prípade zbierať aj recenzie na svojom eshope. Čo sa týka produktov, treba si dať záležať na kvalitných popiskoch pri produktoch, ako aj na kvalitných obrázkoch.

Čo sa týka návštevnosti z mobilných zariadení a z desktopov, Rumuni často navštevujú eshopy cez mobil, tieto návštevy tvoria cca 70% návštev eshopov. Veľký vplyv na to majú hlavne “Millenials”, ktorí sa zoznamujú s eshopmi primárne cez mobil. Preto je veľmi dôležité optimalizovať eshop a webové stránky pre mobilné zariadenia.

Tiež by sme spomenuli, že pri predaji v Rumunsku potrebujete mať podporu v rumunčine, teda rumunsky hovoriacich ľudí.

Preferencie platby

Čo sa týka najčastejších spôsobov platby, V Rumunsku je veľmi obľúbená platba na dobierku. Cez dobierku sa platí až okolo 80% všetkých nákupov. Preto určite nevynechajte tento spôsob platby vo vašom eshope.

Podstatne menej sa platí kartou, ale vidíme tu stúpajúci trend. V priebehu pár rokov očakávame, že platba kartou bude častejším spôsobom platby ako dobierka.

Logistika

Rumunsko je pomerne rozľahlá krajina a teda aj náročnejšia na logistiku. Rumuni tiež zvyknú objednávať ten istý tovar z viacerých eshopov a nechajú si ten balík, ktorý príde ako prvý. Ostatné vrátia. Môžete to riešiť rýchlym doručením, ako aj informovaním zákazníka o stave jeho objednávky. V Rumunsku rozhoduje rýchlosť doručenia balíčkov. Premyslite si teda efektívny manažment vratiek, lebo Rumuni očakávajú nenáročné vrátenie tovaru. Môžete sa obrátiť napríklad na Expandeco.

Čo sa týka doručovania balíčkov, môžete využiť služby Packety. Ako píše Packeta na svojom webe, zákazníci väčšinou akceptujú v košíku cenu dopravy do 20 RON (cca 4 €), snažte sa preto mať cenu dopravy nižšiu alebo zdarma. Len stručne spomenieme, že najväčší prepravcovia v Rumunsku sú Cargus a FAN Courier.

Najväčšie eshopy v Rumunsku

V Rumunsku sú tieto najväčšie eshopy:

  • Emag.ro

  • Altex.ro
  • Dedeman.ro
  • Okazii.ro
  • Cel.ro
  • Aboutyou.ro
  • Flanco.ro
  • Fashiondays.ro
  • Elefant.ro
  • Epantofi.ro

Pre vás to znamená, že sa môžete inšpirovať najväčšími eshopmi, resp. ich segmentami, na ktoré sa aj vy zameriavate. Takto môžete získať výhodu nad strednými a malými eshopmi v Rumunsku.

Kde spustiť online kampane?

Google kampane

Čo sa týka Google kampaní, odporúča sa začať s kampaňami do Google vyhľadávania. Môžete začať napríklad s klasickými Google kampaňami, Performance Max kampaňami alebo Produktovými textovými kampaňami. Následne môžete spustiť aj kampane pre jednotlivé kategórie alebo kampane v Obsahovej sieti.

Pre Performance Max kampane a Produktové textové kampane môžete využiť pokročilé filtre cez BlueWinston a získať tak vyššiu výkonnosť kampaní. Na našom blogu si môžete pozrieť aké výsledky (ROAS, ACOS) sa dajú dosiahnuť v rôznych segmentoch z BlueWinston kampaní.

Pre Performance Max kampane môžete využiť našu CSS službu Shopping in EU, aby ste mali lacnejšie ceny za prekliky a mali tak výhodu oproti vašej konkurencii. Vo väčšine prípadov získate prekliky lacnejšie do 20%, čo vám pri rovnakom rozpočte prinesie viac preklikov a teda aj konverzií.

Microsoft Ads kampane

Keď už máte spustené Google kampane, odporúčali by sme spustiť aj kampane pre vyhľadávač Bing. Aktuálne má Bing len malý podiel v Rumunsku (do 5%), čo môže byť do 1 mil. užívateľov mesačne. Je však možné, že postupne bude podiel Bingu medzi vyhľadávačmi rásť a preto má zmysel už teraz riešiť a automatizovať produktové kampane, aby ste predbehli vašu konkurenciu. Na našom blogu si môžete prečítať viac o produktových kampaniach pre Microsoft Bing.

Porovnávače cien

Eshop si môžete zaregistrovať aj do najväčších porovnávačov cien v Rumunsku. Na porovnávače cien chodia ľudia, ktorí hľadajú konkrétne produkty a vyberajú si, v ktorom eshope a za akú cenu si ich kúpia. V tomto prípade dostávate veľmi presný traffic, ktorý je blízko k nákupu. V Rumunsku nájdete tieto najväčšie porovnávače cien:

  • Compari.ro
  • Shopmania.ro
  • Glami.ro (pre módne produkty)

Zhrnutie a záver

Medzi majiteľmi eshopov v krajinách okolo Rumunska (hlavne v Maďarsku, Bulharsku a Srbsku) sa veľmi často spomína expanzia do Rumunska. Ale úspešné môžu byť aj eshopy, ktoré expandujú z Českej republiky, Slovenska alebo Poľska. V takom prípade treba dať dôraz na logistiku, aby ste doručili balíčky najneskôr do 2 dní.

V posledných rokoch rumunský ecommerce výrazne rástol a tiež je tu pomerne malá konkurencia medzi kvalitnými eshopmi. Dá sa teda povedať, že expanzia do Rumunska môže byť skvelou príležitosťou pre zahraničné eshopy, ktoré využijú záujem o online nakupovanie v tomto pomerne veľkom trhu.

Rezervujte si rýchly ㅤㅤㅤㅤ20-minútový videohovor

Chcete sa dozvedieť viac o automatizácii produktových kampaní? Naplánujte si hovor 1:1 s jedným z našich account manažérov.

Prejdi na domovskú stránku

About the Author:

Account manager pre Bluewinston & CSS Shopping in EÚ. Som zodpovedný za najefektívnejší PPC nástroj na vytváranie produktových, textových a Performance Max kampaní v Google vyhľadávaní a Bingu.