PNO (Podiel nákladov na obrate) – vypláca sa vám reklama?

Za každou reklamou stojí predajca, ktorý chce svoj produkt predať tak, aby z neho mal čo najvýhodnejší zisk. Ten sa však neodvíja iba od samotného predaja daného produktu, ale aj od výdajov, ktoré sú s tým spojené.

Jedným z týchto výdajov je aj reklama, ktorú treba neustále udržiavať. Pokiaľ nemáte prehľad o tom, koľko investujete do reklamy a koľko sa vám z nej vráti, ľahko sa stane, že na nej začnete prerábať. A to nikto nechce, však?

Podiel nákladov na obrate (PNO) je jeden z najvhodnejších spôsobov akým merať efektivitu vašej reklamy.

Čo vlastne je PNO?

PNO, podiel nákladov na obrate, je percentuálne vyjadrenie hodnoty nákladov, celkovej ceny reklamy, vydelené celkovou hodnotou dosiahnutých konverzií. Zjednodušene povedané, jedná sa o metriku, ktorá vám povie, koľko percent z vašej tržby sú náklady na reklamu. V našom prípade vám toto percento slúži pre vyjadrenie finančnej efektivity PPC kampaní.

Pokiaľ je vaše PNO 10% pri predanom 100 eurovom produkte znamená to, že do jeho predaja ste investovali 10€.

PNO a vaša kampaň

Produktové kampane sa dajú vyhodnocovať rôznymi spôsobmi – cena za preklik, miera prekliku, cena za konverziu… Žiaden z týchto spôsobov nám však nevie napovedať viac o ziskoch. A teda ani neviete, či sa vám vlastne tento typ reklamy vypláca.

Jednou z efektívnych možností je počítanie návratnosti investícií (ROI), ktoré má k práve k PNO najbližšie. Problémom ROI však je, že ho nikdy len tak nevidíte. Vyžaduje si mnoho počítania a dát. PNO je v porovnaní s ním omnoho jednoduchšia metrika, ktorá vám toho povie viac.

%PNO vám ukáže, či má vaša reklama zmysel. Pokiaľ je toto percento príliš vysoké, sú vaše výdavky na priebeh reklamy zbytočné. V tom prípade by ste ju mali optimalizovať. Pokiaľ nepomôže ani optimalizácia, bude najlepším riešením presunúť inzerciu na inú platformu.

O autorovi/autorke:

chochlac
CEO v spoločnosti BlueWinston. V elektronickom obchode pracujem viac ako 6 rokov. Neustále pracujem na tom, aby som náš tím posúval vpred a dosahoval vopred stanovené ciele.