Dnes si v krátkosti povieme o tom, aký je český a slovenský e-commerce. Obidve krajiny (Česká republika, Slovensko) sú z hľadiska e-commerce veľmi podobné a preto sme ich zaradili do spoločného prehľadu.
Ide o hodnotné informácie, ktoré sú vhodné hlavne pre e-shopy z okolitých krajín, teda z Nemecka, Rakúska, Poľska, Maďarska, a z Ukrajiny.
Aký je český a slovenský e-commerce trh?
V Českej republike je zhruba 8 miliónov užívateľov, ktorí pravidelne využívajú internet, veľká väčšina z nich aj nakupuje v e-shopoch. Na Slovensku je to okolo 4 miliónov užívateľov.
Špecifiká českého a slovenského e-commerce trhu
Čo sa týka českého a slovenského e-commerce trhu, je tu pomerne veľká konkurencia medzi e-shopmi. E-shopy najčastejšie používajú výkonnostné kanály a porovnávače cien. V oboch krajinách sa veľmi často používajú kampane cez Google Ads a postupne rastie aj využívanie Microsoft Ads. V Českej republike je pomerne silný aj Seznam a jeho inzertná platforma Sklik.
Aby e-shopy získali konkurenčnú výhodu, často sa používajú rôzne automatizačné nástroje. Pomáhajú pri efektívnejších kampaniach, napríklad BlueWinston, Luigi´s box, Mergado a ďalšie.
Užívatelia radi navštevujú porovnávače cien. Zhruba 60% – ný podiel má porovnávač cien Heureka (CZ, SK), ostatné porovnávače majú spolu podiel okolo 40%.
Čo sa týka online trhovísk (marketplaces), zatiaľ tu nie sú príliš rozvinuté, ale ich využívanie rastie. Medzi najznámejšie marketplaces patria Heureka, Kaufland, Allegro, Alza trade, Zoot a Sashe.
Čo sa týka rozdelenia e-commerce obratu, v Českej republike a na Slovensku je približne 20 veľkých e-shopov, ktorí držia okolo 50% celkového e-commerce obratu. A ďalšia polovica obratu pripadá na cca 65 000 e-shopov.
Nákupné správanie – čo vyžadujú českí a slovenskí zákazníci
Českí a slovenskí zákazníci sú v určitých veciach podobní ako zákazníci v ostatných krajinách Strednej a Východnej Európy. Veľká časť návštevnosti prichádza z Google vyhľadávania a v Českej republike aj zo Seznamu. Užívatelia si tiež často prezerajú produkty a recenzie na porovnávačoch cien, najviac sa používa Heureka.
Následne si užívatelia vyberú niekoľko e-shopov a rozhodujú sa podľa e-shopu, popisu produktov, ceny a ďalších faktorov. Dajte si záležať nielen na vhodnej cene, ale aj na kvalitných popiskoch produktov a pekných obrázkoch.
Pokiaľ ide o zákaznícku podporu, českým zákazníkom sa odporúča podpora v českom jazyku, slovenským zákazníkom v slovenskom jazyku. Obe krajiny si navzájom rozumejú, ale je to dôveryhodnejšie ak je podpora v jazyku danej krajiny.
Preferencie platby
Čo sa týka najčastejších spôsobov platby, v Českej republike a na Slovensku je veľmi obľúbená platba kartou. V minulosti bola obľúbená aj dobierka, ale jej podiel klesá a dnes môže tvoriť okolo 20%.
Logistika
Čo sa týka doručovania balíčkov, e-shopy najčastejšie využívajú Packetu, DHL, Českú poštu, Slovenskú poštu, PPL a GLS. Okrem nich doručujú balíčky aj menší prepravcovia, napríklad WE|DO a Balíkobot.cz. Väčšie e-shopy si prepravu balíčkov zabezpečujú sami.
Užívatelia často a radi využívajú doručenie na odberné miesta a do samoobslužných boxov. Takto si môžu balíček vyzdvihnúť vtedy keď im to vyhovuje.
Čo sa týka rýchlosti dodania, odporúčame, aby doba dodania bola do 1 až 3 dní. Dlhšie dodacie lehoty môžu poškodiť dobré meno vášho e-shopu a zákazníci u vás nabudúce nemusia nakúpiť.
Najväčšie e-shopy v Českej republike a na Slovensku
Viaceré veľké e-shopy pôsobia v oboch krajinách súčasne. Poďme sa pozrieť na najväčšie e-shopy. Pre vás to znamená, že sa môžete nimi inšpirovať, resp. ich segmentami, na ktoré sa aj vy zameriavate.
- Alza (CZ, SK)
- Allegro (CZ, SK)
- Okay (CZ, SK)
- CZC (CZ)
- TPD (SK)
- Electro World (CZ)
- Nay (SK)
Kde spustiť online kampane?
Google Ads / Microsoft Ads kampane
Čo sa týka Google Ads a Microsoft Ads kampaní, odporúča sa začať s výkonnostnými kampaňami do Google vyhľadávania a Bingu. Na našom blogu si môžete prečítať článok v akom poradí môžete spustiť výkonnostné kampane. Tieto kampane majú potenciál priniesť objednávky takmer okamžite po spustení a nemali by ste ich prehliadať.
Pre Performance Max kampane a Produktové textové kampane môžete využiť PPC automatizáciu a špeciálne funkcie cez BlueWinston a získať tak vyššiu výkonnosť kampaní. Na našom blogu si môžete pozrieť aké výsledky (ROAS, PNO) sa dajú dosiahnuť z BlueWinston kampaní.
Pre Google Performance Max kampane môžete využiť našu CSS službu Shopping in EU, aby ste mali lacnejšie ceny za prekliky a mali tak výhodu oproti vašej konkurencii.
Porovnávače cien
E-shop si môžete zaregistrovať aj do najväčších porovnávačov cien. Začnite Heurekou a ak predávate špecifický segment (napr. fashion), môžete pokračovať aj na špecializovaných porovnávačoch cien.
V CZ / SK nájdete tieto najväčšie porovnávače cien:
- Heureka (SK, CZ)
- Zboží (CZ)
- Glami (CZ, SK) – pre módne produkty
- Favi (CZ, SK) – pre nábytok a dekorácie
- Srovname (CZ)
- Najnakup (SK)
- Pricemania (SK)
Marketplaces (online trhoviská)
Ako sme už spomenuli, na CZ / SK e-commerce trhu sa začínajú viac a viac využívať online trhoviská (marketplaces). Zatiaľ majú pomerne nízky podiel na celkovom e-commerce obrate, ale ich obľúbenosť je čoraz vyššia.
Odporúčame preto, aby ste zvážili predaj aspoň na hlavných online trhoviskách – Heureka (CZ, SK), Kaufland (CZ, SK) a Allegro (CZ).
Zhrnutie a záver
V posledných rokoch český a slovenský e-commerce trh výrazne rástol, aj napriek tomu, že je tu veľká konkurencia medzi e-shopmi. V oboch krajinách je niekoľko veľkých e-shopov (najsilnejšia je Alza) a veľké množstvo malých a stredných e-shopov. Snažte sa odlíšiť od svojej priamej konkurencie a priblížiť sa k top e-shopom vo vašom segmente.
Či už chcete rozšíriť svoj predaj v Českej republike a na Slovensku, alebo expandovať do týchto krajín, zamerajte sa na výkonnostné kampane (Google Ads, Microsoft Ads) a porovnávače cien. Je to najrýchlejší spôsob, ako získať objednávky a následne môžete začať inzerovať prostredníctvom ďalších platforiem (sociálne siete, Display & Video 360 atď.).
Zvážte aj online trhoviská aj keď vám teraz môžu priniesť menej objednávok. Ak tam budete skôr ako vaša konkurencia získate obrovský náskok.