Kde spustiť inzerciu pre váš e-shop v Českej republike a na Slovensku?

Dnes si v krátkosti povieme o tom, aký je český a slovenský e-commerce. Obidve krajiny (Česká republika, Slovensko) sú z hľadiska e-commerce veľmi podobné a preto sme ich zaradili do spoločného prehľadu.

Ide o hodnotné informácie, ktoré sú vhodné hlavne pre e-shopy z okolitých krajín, teda z Nemecka, Rakúska, Poľska, Maďarska, a z Ukrajiny.

Aký je český a slovenský e-commerce trh?

V Českej republike je zhruba 8 miliónov užívateľov, ktorí pravidelne využívajú internet, veľká väčšina z nich aj nakupuje v e-shopoch. Na Slovensku je to okolo 4 miliónov užívateľov.

Podľa dát z Heureky, v Českej republike je zhruba 50 000 e-shopov (zdroj), na Slovensku je zhruba 15 000 e-shopov (zdroj). Vzhľadom na počet obyvateľov (okolo 16 mil.), ide o veľmi konkurenčné e–commerce trhy.

Špecifiká českého a slovenského e-commerce trhu

Čo sa týka českého a slovenského e-commerce trhu, je tu pomerne veľká konkurencia medzi e-shopmi. E-shopy najčastejšie používajú výkonnostné kanály a porovnávače cien. V oboch krajinách sa veľmi často používajú kampane cez Google Ads a postupne rastie aj využívanie Microsoft Ads. V Českej republike je pomerne silný aj Seznam a jeho inzertná platforma Sklik.

Aby e-shopy získali konkurenčnú výhodu, často sa používajú rôzne automatizačné nástroje. Pomáhajú pri efektívnejších kampaniach, napríklad BlueWinston, Luigi´s box, Mergado a ďalšie.

Užívatelia radi navštevujú porovnávače cien. Zhruba 60% – ný podiel má porovnávač cien Heureka (CZ, SK), ostatné porovnávače majú spolu podiel okolo 40%.

Čo sa týka online trhovísk (marketplaces), zatiaľ tu nie sú príliš rozvinuté, ale ich využívanie rastie. Medzi najznámejšie marketplaces patria Heureka, Kaufland, Allegro, Alza trade, Zoot a Sashe.

Čo sa týka rozdelenia e-commerce obratu, v Českej republike a na Slovensku je približne 20 veľkých e-shopov, ktorí držia okolo 50% celkového e-commerce obratu. A ďalšia polovica obratu pripadá na cca 65 000 e-shopov.

Nákupné správanie – čo vyžadujú českí a slovenskí zákazníci

Českí a slovenskí zákazníci sú v určitých veciach podobní ako zákazníci v ostatných krajinách Strednej a Východnej Európy. Veľká časť návštevnosti prichádza z Google vyhľadávania a v Českej republike aj zo Seznamu. Užívatelia si tiež často prezerajú produkty a recenzie na porovnávačoch cien, najviac sa používa Heureka.

Následne si užívatelia vyberú niekoľko e-shopov a rozhodujú sa podľa e-shopu, popisu produktov, ceny a ďalších faktorov. Dajte si záležať nielen na vhodnej cene, ale aj na kvalitných popiskoch produktov a pekných obrázkoch.

Pokiaľ ide o zákaznícku podporu, českým zákazníkom sa odporúča podpora v českom jazyku, slovenským zákazníkom v slovenskom jazyku. Obe krajiny si navzájom rozumejú, ale je to dôveryhodnejšie ak je podpora v jazyku danej krajiny.

Preferencie platby

Čo sa týka najčastejších spôsobov platby, v Českej republike a na Slovensku je veľmi obľúbená platba kartou. V minulosti bola obľúbená aj dobierka, ale jej podiel klesá a dnes môže tvoriť okolo 20%.

Logistika

Čo sa týka doručovania balíčkov, e-shopy najčastejšie využívajú Packetu, DHL, Českú poštu, Slovenskú poštu, PPL a GLS. Okrem nich doručujú balíčky aj menší prepravcovia, napríklad WE|DO a Balíkobot.cz. Väčšie e-shopy si prepravu balíčkov zabezpečujú sami.

Užívatelia často a radi využívajú doručenie na odberné miesta a do samoobslužných boxov. Takto si môžu balíček vyzdvihnúť vtedy keď im to vyhovuje.

Čo sa týka rýchlosti dodania, odporúčame, aby doba dodania bola do 1 až 3 dní. Dlhšie dodacie lehoty môžu poškodiť dobré meno vášho e-shopu a zákazníci u vás nabudúce nemusia nakúpiť.

Najväčšie e-shopy v Českej republike a na Slovensku

Viaceré veľké e-shopy pôsobia v oboch krajinách súčasne. Poďme sa pozrieť na najväčšie e-shopy. Pre vás to znamená, že sa môžete nimi inšpirovať, resp. ich segmentami, na ktoré sa aj vy zameriavate.

  • Alza (CZ, SK)
  • Allegro (CZ, SK)
  • Okay (CZ, SK)
  • CZC (CZ)
  • TPD (SK)
  • Electro World (CZ)
  • Nay (SK)

Kde spustiť online kampane?

Google Ads / Microsoft Ads kampane

Čo sa týka Google Ads a Microsoft Ads kampaní, odporúča sa začať s výkonnostnými kampaňami do Google vyhľadávania a Bingu. Na našom blogu si môžete prečítať článok v akom poradí môžete spustiť výkonnostné kampane. Tieto kampane majú potenciál priniesť objednávky takmer okamžite po spustení a nemali by ste ich prehliadať.

Pre Performance Max kampane a Produktové textové kampane môžete využiť PPC automatizáciu a špeciálne funkcie cez BlueWinston a získať tak vyššiu výkonnosť kampaní. Na našom blogu si môžete pozrieť aké výsledky (ROAS, PNO) sa dajú dosiahnuť z BlueWinston kampaní.

Pre Google Performance Max kampane môžete využiť našu CSS službu Shopping in EU, aby ste mali lacnejšie ceny za prekliky a mali tak výhodu oproti vašej konkurencii.

Porovnávače cien

E-shop si môžete zaregistrovať aj do najväčších porovnávačov cien. Začnite Heurekou a ak predávate špecifický segment (napr. fashion), môžete pokračovať aj na špecializovaných porovnávačoch cien.

V CZ / SK nájdete tieto najväčšie porovnávače cien:

  • Heureka (SK, CZ)
  • Zboží (CZ)
  • Glami (CZ, SK) – pre módne produkty
  • Favi (CZ, SK) – pre nábytok a dekorácie
  • Srovname (CZ)
  • Najnakup (SK)
  • Pricemania (SK)

Marketplaces (online trhoviská)

Ako sme už spomenuli, na CZ / SK e-commerce trhu sa začínajú viac a viac využívať online trhoviská (marketplaces). Zatiaľ majú pomerne nízky podiel na celkovom e-commerce obrate, ale ich obľúbenosť je čoraz vyššia.

Odporúčame preto, aby ste zvážili predaj aspoň na hlavných online trhoviskách – Heureka (CZ, SK), Kaufland (CZ, SK) a Allegro (CZ).

Zhrnutie a záver

V posledných rokoch český a slovenský e-commerce trh výrazne rástol, aj napriek tomu, že je tu veľká konkurencia medzi e-shopmi. V oboch krajinách je niekoľko veľkých e-shopov (najsilnejšia je Alza) a veľké množstvo malých a stredných e-shopov. Snažte sa odlíšiť od svojej priamej konkurencie a priblížiť sa k top e-shopom vo vašom segmente.

Či už chcete rozšíriť svoj predaj v Českej republike a na Slovensku, alebo expandovať do týchto krajín, zamerajte sa na výkonnostné kampane (Google Ads, Microsoft Ads) a porovnávače cien. Je to najrýchlejší spôsob, ako získať objednávky a následne môžete začať inzerovať prostredníctvom ďalších platforiem (sociálne siete, Display & Video 360 atď.).

Zvážte aj online trhoviská aj keď vám teraz môžu priniesť menej objednávok. Ak tam budete skôr ako vaša konkurencia získate obrovský náskok.

Rezervujte si rýchly ㅤㅤㅤㅤ20-minútový videohovor

Chcete sa dozvedieť viac o automatizácii produktových kampaní? Naplánujte si hovor 1:1 s jedným z našich account manažérov.

Prejdi na domovskú stránku

About the Author:

Account manager pre Bluewinston & CSS Shopping in EÚ. Som zodpovedný za najefektívnejší PPC nástroj na vytváranie produktových, textových a Performance Max kampaní v Google vyhľadávaní a Bingu.