V súčasnosti sa e-commerce teší stále väčšej popularite. Dnes sa spoločne pozrieme do Beneluxu, regiónu západnej Európy. Tvorí ho Belgicko, Holandsko a Luxembursko. V oblasti Benelux žije takmer 30 miliónov ľudí, úradnými jazykmi sú holandčina a francúzština. Väčšina populácie žije v Holandsku. Akými špecifickými znakmi sa vyznačujú jednotlivé oblasti? Prečo by ste mali svoju pozornosť venovať krajinám Beneluxu?
Špecifiká trhu
Ako sme už v úvode spomínali Benelux sa skladá z troch krajín, z nich má Holandsko najväčší podiel na trhu. Vďaka spoločnej histórii a jazykovej blízkosti je tento trh otvorený nielen pre regionálnych maloobchodníkov, ale aj pre tých z celej EÚ. Aj e-commerce trhu dominujú najmä holandskí online predajcovia, ktorí sú aktívni aj v Belgicku. Luxemburčania často nakupujú online z Belgicka, ale aj blízkych krajín, ako sú Nemecko a Francúzsko.
Nižšie je uvedené, aké druhy produktov sa v jednotlivých krajinách Beneluxu nakupujú najčastejšie:
Belgicko – móda, elektronika a médiá, jedlo a osobná starostlivosť, nábytok a spotrebiče, hračky
Luxembursko – oblečenie, knihy a časopisy, vstupenky na podujatie
Holandsko – oblečenie a športové vybavenie, cestovanie a ubytovanie, vstupenky na podujatie, knihy, časopisy, noviny, domáce potreby a spotrebiče
Nákupné správanie
V Beneluxe preferuje väčšina spotrebiteľov online nakupovanie. Obyvatelia Beneluxu dávajú prednosť svojim obľúbeným značkám. Hoci si vážia behaviorálne predsudky, ako sú sociálne dôkazy (marketingové stratégie, ktoré pomáhajú zvyšovať dôveryhodnosť produktu a služby) a uľahčené rozhodovanie. Značky, ktoré sú pre spotrebiteľov nové alebo menej známe majú väčšie ťažkosti so získaním podielu na trhu.
Vo všeobecnosti sa očakáva, že krajiny tvoriace jeden región budú mať rovnaké alebo veľmi podobné správanie a preferencie. Opak je však pravdou. Holanďania sú veľmi sebavedomí národ. Ak im ponúknete produkt, ktorý práve potrebujú, a cena zodpovedá kvalite, ich rozhodovanie bude veľmi rýchle. Naopak Belgičania potrebujú pri obchodovaní nadväzovať vzťahy. Luxembursko má svojou polohou veľmi blízko k Nemecku a Francúzsku, čo sa odzrkadľuje aj v nákupnom správaní obyvateľov. V dôsledku toho, uspejete iba s produktmi, ktoré majú naozaj výnimočnú kvalitu. Na našom blogu nájdete článok Ako expandovať s vašim e-shopom do Francúzska, ktorý by vám mohol byť pri zvažovaní rozširovania do Luxemburska nápomocný.
Všetky tri krajiny spája najmä dôraz na kvalitu produktov. Kým v minulosti si zákazníci potrpeli na výšku ceny tovarov a služieb, v súčasnosti sa naopak najväčší dôraz kladie na kvalitu.
Preferencie platby
Platobné karty sú v Belgicku najobľúbenejším druhom platieb. V krajine je často využívaná domáca platobná karta Bancontact, ktorá je označená značkou Maestro. Fakt, že krajina má vlastnú platobnú kartu môže prispievať k popularite ich využívania pri platbách. Okrem domácej karty na trhu dominujú dvaja hlavní poskytovatelia – Visa a Mastercard.
Bankové prevody sú druhým obľúbených typom platieb. Tento druh platenia je rozšírený predovšetkým v Holandsku a v Luxembursku. Jedným z faktorov, ktorý prispieva k popularite bankových prevodov v Holandsku je holandský systém bankových prevodov iDEAL. Pri vstupe na holandský e-commerce trh by ste mali dôkladne zvážiť zavedenie platieb cez systém iDEAL. V Luxembursku je populárna možnosť bankového prevodu prostredníctvom domácej aplikácie Digicash.
Logistika
V krajinách Beneluxu pôsobí niekoľko významných doručovacích spoločností. Podobne ako v iných krajinách obyvatelia Belgicka, Holandska a Luxemburska obľubujú rýchle doručenie, doručenie na odberné miesta, doručenie domov alebo bezplatné doručenie. Vzhľadom na rastúci záujem o environmentálne témy preferuje časť zákazníkov ekologické možnosti doručenia.
Medzi najvýznamnejšie doručovacie spoločnosti patrí PostNL v Holandsku alebo Bpost v Belgicku. Mondial Relay sa špecializuje na doručovanie balíkov na odberné miesta hlavne v Belgicku a Luxembursku. Tu je niekoľko najvýznamnejších, ktorí doručujú balíky v rámci Beneluxu:
DHL Parcel Benelux – ponúka rôzne služby, vrátane doručenia balíkov v ten istý deň, cez noc a na odberné miesta.
DPD Benelux – zabezpečuje doručovanie balíkov, expresné služby a možnosti doručenia na odberné miesta.
GLS Benelux – poskytuje rýchle a spoľahlivé doručenie balíkov, vrátane medzinárodného doručenia.
Najväčšie e-shopy
E-shop, ktorý má zastúpenie vo všetkých troch krajinách Beneluxu je Bol.com. Ponúka širokú škálu produktov, vrátane elektroniky, kníh, domácich spotrebičov, hračiek, módy, kozmetiky a produktov pre domácnosť. Okrem predaja vlastného tovaru poskytuje Bol.com aj platformu pre iných predajcov, čím rozširuje svoju ponuku a zvyšuje dostupnosť pre zákazníkov. Medzi ďalšie obľúbené e-shopy v krajinách patria:
Wehkamp.nl – zameriava sa na predaj oblečenia, nábytku, bytových doplnkov, elektroniky a výrobkov pre starostlivosť o zdravie a krásu.
Amazon – je jedným z najväčších online predajcov na svete. Zameriava sa na predaj kníh, módy, hračiek, domácich potrieb, elektroniky, potravín, kozmetiky, športových potrieb a mnoho ďalších kategórií produktov. Taktiež poskytuje digitálne služby, ako je streamovanie hudby a videa, cloudové úložisko a elektronické knihy.
Coolblue – zameriava sa predovšetkým na predaj elektroniky a spotrebičov.
Zalando – e-shop, ktorý ponúka sortiment módy, obuvi a doplnkov pre ženy, mužov a deti.
Kde spustiť online kampane
Sociálne siete – vo všetkých troch krajinách Beneluxu je najpopulárnejšou sociálnou sieťou Facebook. Najmä v Holandsku sú reklamy na Facebooku číslo jedna. Ďalšou oblubenou platformou je YouTube, investujte preto do kvalitných video reklám, ktoré budú atraktívne pre miestne publikum.
Google Ads – má v krajinách Beneluxu silné postavenie. Tvorba kvalitných PPC kampaní vám bezpochyby pomôže presadiť sa na miestnom trhu. Zamerajte sa na tvorbu relevantných kľúčových slov a nezabudnite na lokalizáciu reklám. Významným pomocníkom pri tvorbe kampaní v Google Ads je náš nástroj BlueWinston. Stačí ak nám dodáte reklamné texty v danom jazyku a môžeme vám pripraviť pilotné kampane.
Porovnávače cien – pomáhajú spotrebiteľom nájsť najlepšie ponuky a porovnávať ceny produktov od rôznych predajcov. Veľmi obľúbené sú najmä miestne porovnávače cien ako Tweakers, Vergelijk, Kieskeurig, TopCompare, Kelkoo alebo Shoppydoo. Okrem toho spotrebitelia v krajinách Beneluxu často využívajú aj medzinárodné porovnávače ako Google Shopping, Amazon alebo eBay.
Miestne platformy – nezabudnite využiť aj miestne platformy a médiá ako sú Nu.nl v Holandsku alebo De Standaard v Belgicku. Môžu vám významne pomôcť pri natívnej reklame a display kampaniach.
Záver
Expanzia vášho e-shopu do regiónu Beneluxu predstavuje skvelú príležitosť na oslovenie jednej z najvyspelejších e-commerce oblastí v Európe. S takmer 30 miliónmi obyvateľov, ktorí preferujú online nakupovanie, a trhom, kde dominujú vysoké požiadavky na kvalitu produktov a služieb bude rozšírenie svojho podnikania do Belgicka, Holandska a Luxemburska určite správnym krokom.
Tak ako pri expanzii do ktorejkoľvek krajiny na svete ani pri krajinách Beneluxu by ste nemali vynechať kvalitnú a dôslednú analýzu miestneho trhu. Zamerajte sa na lokalizáciu obsahu, prispôsobenie platobných metód a využitie miestnych doručovacích služieb. S dôrazom na kvalitu a porozumenie špecifickým potrebám zákazníkov môžete výrazne posilniť svoju trhovú pozíciu a získať si verných zákazníkov. Ak vás e-commerce trh zaujíma a hľadáte vhodnú krajinu na expanziu prečítajte si napríklad o Nordics regióne alebo Španielsku.